Ache Rock Band, Denmark. 1970.
 

The Ache Rock Band Official Website, Denmark

 
Musikere Plader 1968 1969 1970 1971 1972 1975-78 1979-80 1985 2003 ... Kontakt Links m.m.
Home ACHE history ACHE album reviews ACHE discography The Tezcatlipoca Light Show


De Homine Urbano LP

De Homine Urbano
& Little Things
Philips LP - 1970



1970: Glenn, Torsten, Finn, Peter

1970 - Glenn
Torsten, Finn, Peter


De Homine Urbano, logo

De Homine Urbano
1970
Cover logo


Mikkel Scharff, 2003

Mikkel Scharff
2003
Tezcatlipoca Lightshow
1968-1972


ACHE, 1970

ACHE 1970

Link til ACHE 1970 kalender m.m.

På denne side:


Link til ACHE 1970-kalender m.m.

Intro: "Fra Amager til Det Kongelige"

Af Torben Hoyer - i Amagerbladet d. 9. januar 1970

"Beat-gruppen Ache vil blive et af de helt store internationale navne i 1970 - bl. a. fordi Savage Rose var lidt langsomme i vendingen.

En af de mest lovende beatgrupper i Danmark i øjeblikket er fra Amager.
De kalder sig ACHE - i dobbelt betydning. "Ache" på engelsk betyder smerte - men de fire musikere har også taget navnet, fordi den første melodi, de skrev, bevægede sig over tonerne a-c-h-e ...

De kæmpede sig i løbet af 1968 frem fra ubemærketheden og opnåede mange fine anmeldelser selv af vore strengeste kritikere. De blev især kendt på nummeret "Anders Ands Begravelse", der var direkte inspireret af Claus Toksvigs reportagekommentarer i TV til Robert Kennedy's sidste rejse.
De valgte at kommentere Anders Ands ligfærd ...

I foråret 1969 blev de sat i forbindelse med den unge solodanser ved Det kgl. Teater, Peter Schaufuss, der manglede en beatgruppe til at skrive musikken til en beat-ballet.
Egentlig skulle brødrene Anders og Thomas Koppel fra Savage Rose have gjort dette - men de var for længe om det.

Ache lukkede sig inde i familien Schaufuss sommerresidens i Hornbæk i to uger - hvorefter balletten var en realitet. Ache nøjedes ikke med at skrive musikken - de blev også ansvarlige for skabelsen af selve ballettens handling.
Ballettens titel var i starten "De Homine Urbano" ("Om Bymennesket", red.), men er nu forkortet til "Homo". Handlingen foregår omkring en ung mand i konflikt med samfund, autoritet, moral og sig selv. Som så mange andre unge mennesker søger han en udvej i narkotikaens verden - og det bliver hans undergang. - - -

Ache består som sagt af fire amagerkanere, brødrene Torsten og Finn Olafsson - - - og Glenn Fischer og Peter Mellin fra Tårnby.
De fire musikere, der også vil være kendt fra et direkte farve-TV program fra Electronica 69 udstillingen - med et genudsendt brudstykke i "Årets Top Pop" for nylig - er nu helt professionelle, tilknyttet manageren Walther Klæbel, Danish Music Centre, som regner med, Ache vil blive et af de helt store internationale navne i 1970."
Torben Hoyer, Amagerbladet d. 9. januar 1970

Til toppen

Anmeldelser af beat-balletten "De Homine Urbano"
på Det kgl. Teater, premieren d. 4. januar 1970

Tezcatlipoca Lights boble-farvediapositiv/wet-slide, rekonstruktion

Tezcatlipoca Lights boble-farvediapositiv, 1970
- "wet-slide" rekonstrueret som gif-animation

"TRE UNGE PÅ STRIBE

Tre nye koreografer. Hans Jørgen Kølgård, Dinna Bjørn og Peter Schaufuss, hvor især den sidste fængede.

Balletmatineen i går eftermiddags på Det kgl. Teaters Nye scene sluttede med glødende og vedholdende bifald. Det var den unge danser, Peter Schaufuss, der var skyld i det. Som koreograf havde han med H. C. Andersens "Den standhaftige tinsoldat" som udgangspunkt og grundlag skabt balletten "Homo", - en fantasi over en ung mand af vor tid, der fra et ligevægtigt og positivt menneske forvandles til et negativt og nedbrudt vrag i en verden - der vil det onde.

Det var i og for sig ikke koreografien i sig selv, der var opsigtsvækkende. Det var derimod Peter Schaufuss imponerende, dramatiske situationsfornemmelse som balletskaber og danser. Alle elementer arbejdede sammen: Bevægelserne, grupperne, samstødene, de rytmiske og skarpe lysprojektioner på bagtæppet, Per Arnoldi's kostumer og beat-gruppen Ache's djævelske akkompagnement (til musik af Torsten Olafsson og Peter Mellin).

Dette var virkelig et dansedrama, som virkede både målbevidst i sine midler og furiøst i sit indhold. - - - "
Svend Erichsen, Aktuelt d. 5. januar 1970

TIDENS BALLETSTRØMINGER
Tre unge fik debut og fortjente chancen.

" - - - den brillante beat-musik af Ache-gruppen forekom ny i disse omgivelser. Ligesom den sidste ballets lysvirkninger - der skyldes Tezcatlipoca Lights - gav "Homo" et liv og en stigning til sidst - - - . "
Svend Kragh-Jacobsen, Berlingske Tidende d. 5. januar 1970

BALLET

"Eksperimental-eftermiddagens vittigste og mest overrumplende happening var fremkaldelsen af beat-gruppen ACHE's hippieklædte medlemmer. Det gav et gib i den ældre del af Stærekassens anderledes vante publikum, men da hovedparten i det trekvart besatte hus var ungdom, var gibbet næppe mærkbart. - - -

Yngstemanden, 20-årige Peter Schaufuss' beat-ballet "Homo" kommer eksperimentet nærmest i kraft af sin dekorationsprojicering med psykedelisk virkning, sine kostumer og sin ganske inciterende beatmusik - - - . "
Mogens Garde, B.T. d. 5. januar 1970

UNG LEG I STÆREKASSEN
Tre unge balletfolk oræsenterer ny koreografi på Nye Scene.

" - - - Peter Schaufuss sluttede eftermiddagen med balletten "Homo" til musik af beatgruppen Ache.
Beat-balletten vakte berettiget begejstring, ikke mindst på grund af Peter Schaufuss' egen intense præstation som den unge mand, der lider alle stofrusens forbandelser på baggrund af et pragtfuldt lys-og-farve-inferno, som truede med at tage interessen fra dansen. - - - "
Ebbe Mørk, Politiken d. 5. januar 1970

UNGE BØLGER OG DØNNINGER

" - - - Peter Schaufuss har allieret sig med med beat-gruppen "Ache" om "Homo". Kostumerne er af Per Arnoldi og lyskompositionen af Tezcatlipoca Lights.

Der er sat fuld knald på denne "Homo" om en mand, der ser et billede af en pige, føres mod hende uden at turde tage hende. Lokkes af en sortklædt, bastes og frislippes, strider med præsten, som afslører sig som den sortklædte for atter et dusin gange ikke at få pigen, som han nu tør have.

Det er for meget at henføre dramaet til den store klassiske litteratur. Dertil er udviklingen for uartikuleret. Derimod drejer det sig om voldsomme eksplosioner i en ung mands sind. Langt ude i det fjerne mærker også vi et uopnåeligt dragende ideal.

"Homo" rummer forestillngens bedste og mest engagerede musik, dens lys, anvendt med en større professionel dygtighed, kunne blive et højdepunkt i moderne lyssætning med dens boblende og drejende orgier i rødt, grønt og blåt. Ja endnu mere, lyset er i lange perioder det mest interessante koreografiske element.

Peter Schaufuss er heller ikke bange for at anvende allehånde scene-effekter: damer stiger op gennem gulvet, han selv kaster sig i orkester-graven, lyset blinker som grå film og vender rødt blødende tilbage i udgangspositionen.
Der sker en hel mængde.
Der er en hel mænge ideer af teatralsk art.
De kan sløre, men ikke skjule, den koreografiske komposition. Peter Schaufuss savner de øvriges bevidste stilsøgen. Han er ikke bleg for at bruge beat-musikken som underlag for en klassisk tænkt bravour-variation for sig selv, eller lade indiske armbevægelser blive en art "morsom" indledning til en dans.
Schaufuss' "Homo" fortæller om et ønske: at skabe, mindre hvad og slet ikke om hvorfor.

Annemarie Dybdal viser ren og stram dans. Hun har en udpræget personlighed i dette karakterparti. Johnny Eliasen når i "Homo" endnu et stykke videre som diabolsk åndelig forfører. De to, Adam Lüders og Michael Bastian, fik alt ud af scenerne med det store reb, som skal binde Peter Schaufuss. - - - "
Allan Fridericia, Information d. 5. januar 1970

De Homine Urbano: Annemarie Dybdal, bagprojektion

De Homine Urbano: Annemarie Dybdal
Farvediapositiv anvendt som bagprojektion

TREKLØVER MED TALENT
Fortræffeligt initiativ gav interessant balletmatiné.

" - - - EN PERSONLIG TONE, men af en ganske anden og voldsom karakter havde også Peter Schaufuss' beat-ballet "Homo", eftermiddagens stærke indslag. Lidt svært var det nok at følge "historien" om den unge ligevægtige mand, der ender svag og nedbrudt i et "nutidigt miljø", men balletten fungerede og underholdt ved fantastisk boblende lysprojektioner, beatgruppen "Ache"'s akkompagnement og Peter Schaufuss selv i stort udfoldelse. - - - "
Erik Aschengren, Berlingske Aftenavis d. 5. januar 1970

ARTIG UNGDOM
Tre unge balletter på Det kgl.

" - - - Peter Schaufuss danser også selv hovedpartiet i sin ballet "Homo" om en stofmisbrugers sammenbrud, meget ungt, meget alvorligt, meget litterært. Hans klassiske, russiske stil står i et ufrivilligt misforhold til beat-gruppen Ache's gode musik, Per Arnoldi har malet pletter på tricoterne og Tezcatlipoca Lights har lavet et rytmisk lysshow, som stjæler al opmærksomhed fra dansen.

Det er alt for meget. Men her er da eksperimenteret med virkemidlerne, og det må være det, der er meningen. - - - "
Knud Schønberg, Ekstrabladet d. 5. januar 1970

LEVENDE EKSPERIMENTER

" - - - Og så endte matineen med Peter Schaufuss' "Homo" med undertitlen "Om Bymennesket". Det var en eneste lang, rådvild forskrækkelse. Peter Schaufuss, ballettens Homo, er bange for alt, for fristeren i Johnny Eliasens elegante fremtoning som sort djævel med høj hat, og han ender sit liv i en voldsom dødskamp. Han døde af skræk, eller måske af hash, sådan kunne dette dansede mareridt også forstås. Der blev brugt en masse dias, åbent pulserende hjerte, lysklatter, der spreder sig, flimrer, forsvinder og kommer voldsomt igen, og alt til beat-gruppen "Ache"'s spændende musik.

Peter Schaufuss brugte sin krop meget smukt i dansen og gav rædslen og rådvildheden stærke mimiske udtryk, men han må blot lære at beherske sin mund bedre. Annemarie Dybdal som hans drømmepige var henrivende i sin uberørthed - man havde gerne set hende danse noget mere. Mon ikke Peter Schaufuss har forset sig på ideen i "Pierrot Lunaire", da han skabte "Homo"?

Efter denne sidste ballet blev alle de unge dansere fremkaldt og tillige beat-gruppen "Ache", der troppede op på scenen i de mest forunderlige flower-power-kostumer.
Efter bifaldet at dømme var denne matine en stor succes."
U. B., Frederiksborg Amtsavis d. 5. januar 1970

BALLETSEJR

"Sidste søndag gik Ache's længe omtalte balletmusik i luften ved en matiné på Det kgl. Teaters Nye Scene. Dagbladsanmelderne var meget forbeholdne med ros til koreografien i de tre balleteksperimenter, mens Ache's dundrende, saftige beatmusik over alt fik begejstret omtale. - - - "
Berlingske Tidende d. 9. januar 1970

I MUSIKBLADET SUPERLOVE, januar 1970:

"Med balletten "Homo" indtog gruppen Ache og danseren Peter Schaufuss det etablerede samfunds kulturhøjborg Det kgl. Teater totalt.
- - - helt naturlig, og fortjent. - - - "
Jørgen Aurvig, Superlove januar 1970

ELEVER TIL BALLET

"10 elever fra Centralungdomsskolen var i aftes i Det kgl. Teater for at overvære balletterne "Faser" samt "Homo". Eleverne er på skolen tilmeldt kurset musik og musikforståelse, og de skulle specielt overvære "Homo", som er lavet af talentfulde Peter Schaufuss. Beat-gruppen Ache har sat musik til balletten, og eleverne skal senere drøfte fordelene og ulemperne ved at sætte beatmusik til balletter.

"Homo" gjorde stort indtryk på de unge, som især syntes godt om Peter Schaufuss' engagerede dans, den perfekt tilsatte musik samt de udmærkede lyseffekter."
Sjællands Tidende d. 26. januar 1970

Til toppen

Peter Schaufuss om beat-balletten "De Homine Urbano"

Fra Det kgl. Teaters program "Nr. 6 SÆSON 1969-70" (forår 1970)

"Om 'Homo' (De Homine Urbano)

Det var nærmest ved et tilfælde, at jeg i det tidlige forår 1969 skulle stifte bekendtskab med den danske beatgruppe ACHE. Jeg havde i længere tid næret ønsker om som koreograf at beskæftige mig med beatmusik, ikke mindst fordi jeg således håbede at kunne skabe større interesse for ballet blandt mine jævnaldrende. Da Ache allerede på det tidspunkt eksperimenterede med dramatiske former, som ikke blot kunne underbygge, men tilmed forstærke en total, visuel oplevelse, lykkedes det os hurtigt at komme på bølgelængde. Gennem Ache kom jeg i forbindelse med lysgruppen Tezcatlipoca. De to grupper havde ofte arbejdet sammen i den før så kendte Klub 27, og resultatet af mange måneders bevidste eksperimenter med farver, materialer og elektronik har gjort Tezcatlipocagruppen til den sikkert mest avancerede i Danmark. Da jeg skulle tage stilling til kostumernes udformning, var det en ren selvfølge at overlade denne vigtige opgave til den unge, succesfulde maler Per Arnoldi.

Ganske som det er unge mennesker, der i fællesskab har skabt grundlaget for tilblivelsen af Homo, er det også ungdommens problemer og dens ikke sjældent kritiske holdning til samfundet, som udgør ballettens hovedtema. Ballettens undertitel hentyder til det civiliserede samfund som værende omgivet af en høj og uigennemtrængelig mur. Denne mur har nok engang tjent som beskyttelse for byens borgere, men samtidig har den begrænset menneskets frihed, således at vore dages mennesker mere eller mindre må siges at blive født unaturlige, ubekendte med det naturlige værdier.

Ballettens unge hovedperson fornemmer fra begyndelsen denne mur, føler den indeslutte sig. Han har visse idealer, personificeret i en yndefuld pigeskikkelse, som først viser sig i hans fantasi, men som senere skal vise sig for ham i egen person. Da er det imidlertid umuligt for den unge mand at slå sig igennem, og hans sidste forsøg mislykkes totalt, da en mørk, truende autoritetsskikkelse blander sig i foretagendet og skiller de to fra hinanden.

Den unge mand kaster sig bogstaveligt talt ud i et hæsblæsende narkotikajag, men heller ikke her har han heldet med sig. På rusens højeste ligger han alene på gulvet, vildt vridende sig, mens lys og musik går op i en sidste, totalt nedbrydende helhed.

Der gives ingen konklusion, ingen løsning eller forklaring. Blot lyder musikkens allersidste strofer: 'Fare, fare, Krigsmand, Døden skal du lide!'"
Peter Schaufuss, foråret 1970

Programnoter:

Homo (De Homine Urbano)
5. opførelse

Musik: Torsten Olafsson, Peter Mellin
Koreografi og iscenesættelse: Peter Schaufuss
Båndindspilning: Beatgruppen "Ache"
Kostumer: Per Arnoldi
Lyskomposition: Tezcatlipoca Lights

Medvirkende:
Annemarie Dybdal
Peter Schaufuss
Johnny Eliasen
Adam Lüders
Michael Bastian

Båndrettigheder: Nordisk Polyphon v. Johnny Reimar

Til toppen

Mikkel Scharff om Tezcatlipoca Lightshow
& lyskompositionen til "De Homine Urbano"

Tezcatlipoca Lights

I de sidste år af 1960'erne var det efterhånden blevet almindeligt, at progressive musikgrupper og lysgrupper (lysshows) arbejdede sammen. Lysgruppen Tezcatlipoca Lights (i daglig tale Tezcatlipoca) blev dannet omkring årsskiftet 1968-1969 i Klub 27. Tezcatlipoca kom til at bestå af Mikkel Scharff, Lars Christensen, Frank Hindsberg, "Mulle" og Bent "Dyt" Holm. Lysgruppen fortsatte i løbet af 1969 med at lave lysshows til de optrædende grupper i Klub 27. Nogle af disse grupper (bl.a. Ache) optrådte ofte, og derfor blev samarbejdet mellem disse grupper og Tezcatlipoca særlig intenst. Samarbejdet med Ache skyldtes også, at Torsten og Finn fra Ache samt Mikkel fra Tezcatlipoca havde kendt hinanden, fra dengang Finn og Mikkel var begyndt i 1. klasse i samme skole. Torsten gik et par klassetrin over, men ellers havde de tre fulgt hinanden siden da.

Fra og med forsommeren 1969 begyndte Ache og Tezcatlipoca sammen at forberede balletten De Homine Urbano. Mens Ache arbejdede med - og indspillede - musikken, gik Tezcatlipoca i gang med at planlægge det tilhørende lysshow, som takt for takt skulle følge musikken og koreografien og i øvrigt skabe de rette stemninger, som temaerne i balletten lagde op til. Der blev brug for en række særlige effekter, udstyr blev bygget, særlige fotografier blev optaget eller fremskaffet, og der blev øvet. Undervejs kom Ache og Peter Schaufuss på besøg i det "studie" (en nedlagt forretning), Tezcatlipoca havde lejet i "Stengården" og efterhånden blev alt rettet til, således - efter vores mening - at forestillingen ville komme til at virke som en helhed med dansen, musikken og lyset.

I modsætning til Aches musik, som på teatret blev afspillet fra et bånd, var lysshowet - foruden dansen, naturligvis - "live", hvilket betød at Tezcatlipoca udarbejdede en plan, en slags partitur, for forestillingen (se illustrationen til højre samt link'et til pdf-versionen nedenfor). Af planen fremgår, hvilke effekter der skulle bruges i hvilke dele af forestillingen, samt hvem af Tezcatlipocas medlemmer der skulle betjene hvilket apparatur og hvilke effekter. Foruden lysshowets specielle effekter var der også normalt scenelys på forestillingen.

På de dage, hvor balletten blev opført, transporterede Tezcatlipoca alt sit udstyr (det kunne være i en VW-varevogn, et såkaldt "folkevogsnrugbrød") til Det Kongelige Teater, og stillede alt op, skjult for publikum, i begge sider af scenen. Udstyret blev forbundet med en "master"-kontrolpult i venstre side, hvorfra de forskellige apparater og effekter blev koblet til og fra i løbet af forestillingen. Fra de to sider på scenen blev lyseffekterne projiceret op på bagtæppet. Enkelte lysbilleder blev desuden projiceret op på bagtæppet bagfra (bagprojektion).

Forestillingens lysshow blev indledt med mørkerøde, dunkende hjerter, lavet med overheadprojektorer, og var i det hele taget bygget op med størst muligt brug af "våde" lysbilleder (farvet olie og tusch), som i en række apparater skabte bevægelige farveflader på bagtæppet. På nogle apparater blev bevægelser og bobler i væsken styret bevidst, i andre tilfælde udviklede boblerne sig af sig selv, styret af temperaturen i væskerne. I rolige passager brugtes få farver, i hurtigere passager blev roterende farvefiltre eller prismer monteret foran apparaterne. Endelig byggede Tezcatlipoca et apparat, som kunne sende (hurtigt blinkende) stroboskoplys ned over scenen i tre korte passager.

For Tezcatlipoca var det unægteligt temmelig anderledes at lave lysshow på Det Kongelige Teater. Dels fordi lysshowet var bygget op over et meget stramt partitur (modsat de normalt mere improvisatorisk opbyggede lysshows til live-musik), og dels fordi publikum var meget anderledes end "normalt"!

Senere blev også ACHE's "Little Things" omformet til en ballet, hvor Tezcatlipoca ligeledes - på Det Ny Teater - lavede lysshow til balletten. I det følgende halvandet år fortsatte Ache og Tezcatlipoca med at optræde sammen, når det kunne lade sig gøre - indtil Ache stoppede, i 1971.
Mikkel Scharff, marts 2004


Tezcatlipoca Lights og Peter Schaufuss

Tezcatlipoca Lights & Peter Schaufuss - fra musikbladet "GO", dec. 1969

Texcatlipoca Lightshow designede og udførte det psykedeliske lys-show til verdens første beat-ballet "De Homine Urbano" på Det kgl. Teater i København.
Her er et link til en reproduktion af den originale lys-plan - i PDF-format:

Læs og udskriv Tezcatlipoca Lightshow's psykedeliske lys-design til beat-balletten "De Homine Urbano" - i PDF-format


Til toppen

"De Homine Urbano", LP-cover'et

Omslaget til LP'en De Homine Urbano er ét af de første i dansk-rock'ens historie, som blev designet som dobbelt-cover. Fotografen Mogens Carrebye stod for både fotos og layout.

De Homine Urbano, yderside

De Homine Urbano, yderside af dobbelt-cover

Til toppen

"De Homine Urbano", Nordisk Polyphon's nyhedsbrev d. 18. februar 1970

"ACHE
Den danske beat-scenes mest spændende eksperimental-gruppe, ACHE, debuterer i denne måned med LP'en "De Homine Urbano", som er beatmusik i kategorien "heavy-rock", og komponeret af gruppens bassist, Torsten Olafsson og organisten, Peter Mellin. Musikken er komponeret til en beat-ballet, som blev opført første gang på Det Kongelige Teater i København, og blev præsenteret på intet mindre end Bolsjoi Teatret i Moskva. Det er først og fremmest samarbejdet med kgl. solodanser Peter Schaufuss, som har ført til at ACHE har kunnet bryde det monopol i balletmusikken, som den klassiske og til dels jazz-musikken ellers har haft, og alene dette har været nok til at udlandet har vist en enorm interesse for gruppen og dens LP, som derfor er solgt af Philips til verdensdistribution.
Det har nu taget et år at få gjort LP'en færdig, og vi er klar over, at det er en gruppe af verdensformat, vi slipper løs, så derfor er der også gjort særligt meget ud af indspilningen, som er noget af det bedste, der endnu er lavet i et dansk studie. Coveret til LP'en er et dobbelt-cover i fantastiske farver og et lækkert tryk, så alt er klar til, at en dansk beat-gruppe blander sig i den internationale top."

ACHE, pressefoto februar 1970

ACHE, pressefoto februar 1970

Til toppen

ACHE's 1. LP "De Homine Urbano" - anmeldelser

Aviserne og musikbladenes anmeldelser af "De Homine Urbano" overgik alle forhåbninger og forventninger.
Her er nogle af overskrifterne - med følgende opdateringer af hjemmesiden vil alle artiklerne også kunne læses uforkortede i PDF-format:

"FINKULTUR OG DEN ÆGTE VARE
- - - De foruroligende dybder, der loddes, og skønheden i dramaet er helt helt ægte og fører Ache helt og smukt igennem helsidenummeret "Little Things" ... - - - "
Jan Borges, Ekstrabladet d. 24. februar 1970

"UGENS PLADE: EN FABELAGTIG GOD DANSK LP
- - - Den mest ambitiøse og spændende danske beat-LP, jeg nogensinde har hørt. - - - "
Helsingør Dagblad d. 27. februar 1970


ACHE og Peter Schaufuss, februar 1970
Fra venstre: Torsten O. med Peter S.'s bull-terrier,
Peter M., Finn O., Glenn F. og Peter Schaufuss

"ACHE: FORBLØFFENDE
- - - Bag et vældigt lydmaleri, det største en dansk beatgruppe har skabt, inklusive Savage Rose, gemmer sig talent i fuld udfoldelse. - - -
Ache er årets største og mest forbløffende debutanter."
Vi Unge, februar 1970

Læs hele anmeldelsen i Vi Unge - PDF-fil: 325 kb

"SENSATIONEL DANSK DEBUT
Ache afslører forbløffende modenhed på sin første LP."
Jørgen Kristiansen, Berlingske Tidende d. 1. marts 1970

"DANSK PLADEDEBUT AF VERDENSFORMAT
Beatgruppen ACHE placerer sig med lp'en "De Homine Urbano" i verdensklasse."
Ole Reitov, Sjællands Tidende d. 7. marts 1970

"ACHE
- - - Ache er ofte blevet sammenlignet med Vanilla Fudge og indrømmer, at denne gruppe har inspireret dem. Men Vanilla Fudge har aldrig lavet et album, der er så godt som dette! - - - "
Jørgen Aurvig, Superlove marts 1970

Læs hele anmeldelsen i Superlove - PDF-fil: 335 kb

"NY TID MED LYRISK DANSK BEAT-MUSIK
- - - Ingen anden dansk gruppe har turdet binde an med et så stort og flydende musikstykke. Ache turde, og det viser sig, at de har håndværket i orden, og inspirationen er fulgt med. - - - "
-elle, Frederiksborg Amtsavis d. 7. marts 1970

"SOM ACHE SER VERDEN OM OS
- - - Bortset derfra er det nærmest uretfærdigt overfor musikken at lade ord forklare den. Hør den. (5 stjerner)."
tom, Dagbladet (Ringsted Folketidende) d. 7. marts

"VI DANSER BALLET
"Ache" har lavet en original dansk beat-LP."
Steffen Larsen, Aktuelt Vestjylland d. 11. marts & Fyns Aktuelt d. 12. marts 1970

"DANSK PLADE I VERDENSFORMAT
er Beatgruppen ACHE's lp "De Homine Urbano"."
Flensborg Avis d. 13. marts 1970

"DANSK DEBUT
Den danske beatgruppe Ache på vej mod toppen (billedtekst).
- - -
Kompositionerne er stort anlagte, ambitiøse forsøg opbygget af satser, små lydbilleder. Peter Mellins elektriske orgel er stærkt fremhævet i gruppen, der udstråler en tæthed, en indbyrdes fortrolighed mellem de fire musikere - Mellin, guitaristen Finn Olafsson, bassisten Torsten Olafsson og trommeslageren Glenn Fischer - som vidner om lang tids samarbejde. Og Aches kontrol over de musikalske bevægelser er da også imponerende.
- - - "
Dan Turell, N.B. d. 24. marts 1970

Læs hele anmeldelsen i N.B. - PDF-fil: 330 kb

"FIN KULTUR - MEN IKKE FINKULTUR!
- - - Deres første LP er en af de allermest overbevisende pladedebuter, vi har oplevet på dansk grund overhovedet."
Peder Bundgaard, ROK magazine, marts 1970

Læs hele anmeldelsen i ROK magazine - PDF-fil: 330 kb

SPREDTE CITATER ... :

"DANSK BEAT MOD TOPPEN
- - - ACHE er et klassisk eksempel på naturtalent, gruppen har sit helt personlige præg, og med den første LP "De Homine Urbano", der naturligt har vakt interesse i USA, England, Holland og Frankrig, er det også bekræftet, at den er noget værd i større målestok. Alene det, at Ache er navnet bag den bedst producerede danske beatplade til dato, burde give den et salg op på siden af Led Zeppelin, Doors og Simon & Garfunkel. - - - "
Jørgen Kristiansen i Berlingske Tidende d. 26. marts 1970

"Aches musik er spændingens musik. Man bygger stort op til klimaks, der virkelig føles som sådan. Numrene er lange og minder i passager om symfoniske ting. Ache er murerne, konstruktørerne i dansk beat ... "
Jørgen Aurvig i Superlove, 1970

Til toppen

"Sådan kan det gå ... "

Af Torben Hoyer, musikbladet "GO", marts 1970

"ACHE
SÅDAN KAN DET GÅ, NÅR MAN GIVER EN BALLETDANSER TELEFONNUMMERET PÅ EN BEATGRUPPE ...

For godt et år siden ringede Peter Schaufuss til mig og sagde:
Jeg skal lave en beatballet - og det skal være nu. Jeg mangler en gruppe til at lave musikken. Og jeg kender ingen af dem - jeg har aldrig haft tid til at følge med i poppen ...
Egentlig havde han en aftale med Anders og Thomas Koppel, men de havde ikke tid - og Peter havde ikke tid til at vente.
Helt ærligt, hvem ville du have foreslået?

Jeg foreslog Ache, som jeg aldrig havde set og kun hørt 5 minutter i radioen. Men de 5 minutters tunge enden-er-over-os musik sagde mig, at de ville være de rigtige. Det var mere lykke end forstand - lad os kalde det intuition.

Det tog ikke mere end to uger fra den dag, jeg havde givet Peter nummeret til Ache, til Danmarks første beatballet, "Homo", var færdig. Men så kom der nogle måneder, hvor Peter og Ache ikke vidste, hvad de skulle bruge den til.
Det kgl. Teater returnerede den, og TV sagde, den var for dyr at producere. Man gik til Erik Bruhn i Stockholm og til Richard Stangerup i København. Heller ikke noget resultat, men så åbnede Det kgl. Teater alligevel portene: man kunne få lov at vise balletten ved en "unge koreografer" matiné. Her fik balletten og de andre to deltagere så stor succes, at det blev besluttet, at de skulle indgå i det faste repertoire. Samtidigt med startede Frank Schaufuss, Peters far, Det Danske Balletakademi, på Det ny Teater - og her fik man hurtigt en plads i programmet til endnu en ballet af Ache og Peter, "Little Things".

Musikken til disse to balletter er nu udkommet på LP'en "De Homine Urbano" (Philips PY 841 906), og efter at have hørt den, er jeg for alvor klar over, at jeg gjorde det rigtige, dengang jeg gav Peter deres telefonnummer!

Jeg tror, det er den bedste danske beat-LP, der er lavet til dato. At jeg udelukker alle andre, kan hænge sammen med, at jeg ikke kan fordrage danske beat-vocalister i almindelighed. Ache er nemlig næsten rent instrumentale - og når der er stemme på, er det ikke så meget sang som Torsten Olafssons recitation. Der er gået en god præst tabt i ham. Han kan få folk til at føle anger over hvad som helst ... - - - "
Torben Hoyer, musikbladet "GO", marts 1970

Til toppen

"De Homine Urbano", cover-noter af Peter Schaufuss


De Homine Urbano, inderside

De Homine Urbano, inderside af dobbelt-cover

DE HOMINE URBANO

"In the past few years, there has been a cultural explosion of the popular arts. Young artists, and aged ones for that matter, have found the traditional forms arbitrary, and experimentation even at the risk of artistic anarchy, have revolutionized i.e.:

Pop music (as it was then called) art and to a lesser extent the theatre. This in turn has found its life form in our society. But mainly through beat music are we able to feel the extent of its impact.

That beat music seems to have synthesized most of the intellectual and artistic movements of our time, cross fertilizing them and forcing them rapidly toward fruition, is well known, but this doesn't account for its truly fantastic popularity with the public.

The reason, we feel, is due in great part in its attitude towards the audience-artist relationship and the ways and means employed in breaking down the stereotyped idea of what constitutes the "proper" artistic stance and audience response. Wishing to introduce the art of the ballet to a wider audience we knew, that to capture this audience, we had to incorporate their language, their medium into the art form. Only with these goals in sight would it be possible for us and audience to find a rapport, fusing in a continuum of light, sound and movement we started this project:
A beat-ballet.

This is the first time ballet and beat music have been put together. It has been a great challenge, and we can only hope we have achieved our aims.

The four musicians, who together make up the group "ACHE" wrote and performed a beautiful piece of music, and we feel that ballet will not only be grateful for having its doors opened to a wider audience, but also for its having had a serious contribution to its art form."
Peter Schaufuss

"In the summer of '69 Annemarie Dybdal and Peter Schaufuss, both from the Royal Theatre in Copenhagen, performed part of the ballet "De Homine Urbano" at the famous Bolsjoi Theatre in Moscow, Russia."

Link til ACHE 1970 kalender m.m.

Til toppen Til 1971 Til forsiden

THE ACHE ROCK BAND OFFICIAL WEBSITE, DENMARK
c/o Olafssongs, Paarupvej 44, DK-3230 Graested, Denmark
Copyright © 2003-2015 by Ache c/o Olafssongs, Denmark.


Peter Schaufuss, Annemarie Dybdal, 1970

De Homine Urbano:
Peter Schaufuss
& Annemarie Dybdal


Shadow of a Gipsy/Over the Fields

Shadow of a Gipsy
& Over the Fields
Philips single - 1970


De Homine Urbano, credits

De Homine Urbano
1970
Cover credits


De Homine Urbano lights plan

De Homine Urbano
Tezcatlipoca Lights'
lys-partitur
1970