Peter
Finn & Torsten
Glenn
Glenn
De Homine Urbano
& Little Things
PHILIPS LP
Komponeret i '68-'69
Indspillet i
juni & oktober 1969
Udgivet i 1970 ...
|
ACHE 1969
ACHE blev "opdaget" af Ekstra Bladets musik-journalist Carsten Grolin, da gruppen optrådte til "Elektrisk Jul '68" musik-happeningen i Studenterforeningen i København imellem jul og nytår 1968.
Få dage efter koncerten skrev ACHE management-aftale med Walther Klæbel/Danish Music Centre, som havde taget initiativ til denne skelsættende begivenhed i dansk rockhistorie, og som i de efterfølgende år skabte en meget væsentlig del af grundlaget for udviklingen af den unike danske rock-scene, vi kender i dag.
1969 blev et spændende - og skæbnesvangert - år for ACHE - vi har her valgt at lade citater fra den skrivende presse fortælle hovedtrækkene i den "historie" - både om ACHE, og om den tids rock-scene i det hele taget.
På denne side:
Pressen skrev om ACHE m.m. - i 1969
Bornholm: Brændegårdshaven, 22. juli 1969
Arrangør: Hasle Idrætsforening
"MUSIK GENNEM KNOGLER
Tre af Danmarks bedste beatgrupper gav i aftes koncert i Brændegårdshaven. Young Flowers, Alrunes Rod og Ache spillede virkelig kvalitetsmusik, der går gennem rygmarven, over div. benede genstande og ud i fingerspidserne. - - -
Ache må betegnes som et kapitel for sig. Næsten symfonisk ligger deres form for beat, som en kagekrans omkring hele begrebet musik. - - - "
Anders Kjøller, dagbladet Bornholmeren d. 23. juli 1969
COPENHAGEN BEAT FESTIVAL '69, 25. juli-3. aug. 1969
Arrangør: Walther Klæbel/Danish Music Centre
"HØJDEPUNKT PÅ HØJDEPUNKT
- - -
Mens første aften af Copenhagen Beat Festival '69 faldt lidt til jorden på sit udbud af blues og styrkemæssigt underspillet pop (Nirvana), gik alt programmæssigt - ja, faktisk bedre end det - ved de store koncerters andendag.
Ache lagde ud med sine altid velkomponerede numre, som når svimlende højder gennem anvendelsen af de arkitektoniske muligheder i el-orglet. Men gruppen er meget mere end orgel alene. Fra Finn og Torsten Olafsson til Glenn Fischer bag trommerne er der sket en mærkbar udvikling, som har givet Ache en ny dimension. - - - "
Jørgen Kristiansen, Berlingske Tidende d. 27. juli 1969
" - - - Publikum kommer, hvor god musik spilles og fordi man ved, at der kan man være, udfolde sig, leve, som man synes. Det væsentlige er ikke, hvor god musikken er, men at den er god, dvs. svinger på et eller andet kropsligt eller følelsesmæssigt plan. Sådan at man kan bevæge sig til den, føle sig varm, glad og udadvendt. Når man vil have det rart, får man det rart. Fordi tid og sted og omgivelser vælges rigtigt.
Og man havde det rart med Ache og deres dramatiske, tyngede trip (som synes at blive lysere og lysere) ...
- - - Ellers var folkelivet festivalens store oplevelse. Der var ham den store, rare med lygten i hatten, ham med cowboyhatten og det tambourin-lydende rytmeinstrument, folk, der solgte egne digte, par, der lå og småelskede på gulvet osv. En masse rare mennesker i bevægelse."
Jan Borges, Ekstra Bladet d. 27. juli 1969
"ELEKTRISK SKOVTUR
Festival i Falkoner-Centret
- - - Ache lagde ud med en massiv lyd, som steg til vejrs med orglet som motor. - - - "
Helle Hellmann, Politiken d. 27. juli 1969
FÆLLEDPARKEN, København - FRILUFTSKONCERT d. 3. august 1969
Arrangør: Walther Klæbel/Danish Music Centre
"EN FESTLIG EFTERMIDDAG
10.000 til beat i Fælledparken
Det var hverken sol eller musik, det skortede på, da Copenhagen Beat Festival '69 i går eftermiddags afsluttedes med et champagneknald af beat ved et stort friluftsarrangement i Fælledparken.
Allerede kl. 13, da Ache uannonceret, men derfor ikke mindre velkommen, gav en times spændingsfyldt opvisning præget af dygtighed og spontanitet, var et par tusinde unge lejret omkring scenen.
Og så strømmede det ellers til med tilhørere i de næste timer, så der alt i alt må have været omkring titusind mennesker til den yderst vellykkede koncert. Alt unødvendigt tøj blev fjernet på rekordtid. På denne bagende varme eftermiddag var shorts, bikinier og cowboybukser obligatorisk påklædning.
Musikken klarede sig overmåde vel i de uvante omgivelser. En og anden havde frygtet, at den ville forsvinde i den blå sommerluft, men et godt forstærkeranlæg gjorde det muligt at få et fint udbytte af de danske beatgruppers præstationer.
Som sagt stod Ache for indledningen og den klarede de usædvanlig godt. De spillede med glød og indsigt, på sin vis langt bedre end de er hørt i en koncert i en rigtig koncertsal.
- - - Publikum havde en pragtfuld eftermiddag. - - - "
Jørgen Kristiansen, Berlingske Tidende d. 4. august 1969
"HELE FAMILIEN TIL BEAT-FEST I SOMMER-SOL
Hele familien var der. Dem, der bare var glade, dem der først pænt skulle sætte sig - for lige at se de andre an. Og dem, som straks måtte danse. Og dem, som lå og havde det så herligt, at de ikke gad at se på de andre. Og så var musikfamilien der. De spillede kun og gad ikke at tænke på penge. Og det var sol - og det var Beat-stævne i Fælledparken i København.
400 eller var der 5000, de lå, sad og nød det hele. I et kalejdoskopisk farveglandsbillede i slow-motion. Så rart, afslappet, at det måske bag det hele er en langt stærkere politisk manifestation, end de demonstrationer Fælledparken ellers er kendt for.
Her var der ingen slagord, men musik og mennesker i en helhed. Og børn (for nu er de unge langhårede blevet voksne - og de har børn).
Og se, der er slet ikke så stor forskel på dem, som har skabt børnene, og de, som nu engang er det. Og det er da politik, - dette bare at være og se det hele med et lidt skævt smil lidt fra siden."
Lars Hejbjerg, Aktuelt d. 4. aug. 1969
ELECTRONICA '69 UDSTILLINGEN I BELLA CENTRET, 22.-31. aug. 1969
Ache transmitteres som første danske rock-gruppe live i farver
i dansk TV, d. 23. august 1969.
ACHE i Bella Centret, august 1969
"ACHE AFLØSER PETER BELLI I TV
Den københavnske beatgruppe oplever for øjeblikket en betydelig publikumssucces.
Ache, en af Danmarks mest lovende beatgrupper, bliver den første, der to dage i træk kommer på TV-skærmen - og begge gange oven i købet i farver.
I dag - umiddelbart før første TV-avis - får Ache sin selvstændige udsendelse i Top Pop-serien. Egentlig har TV i sine programoversigter annonceret med Peter Belli, men da det er mere end en måned siden, det langhårede popidol besluttede at sige beatmusikken farvel, bliver det naturligvis svært at opfylde det ønske.
Ache er nu ikke noget særligt dårligt bytte. I det Thomas Winding-producerede musikprogram vil der blive lejlighed til at stifte bekendtskab med den selvkomposition, Ache har gjort til sit hit, skønt den ikke er indspillet på plade - "Anders Ands Begravelse". Umiddelbart virker gruppens musik mørk og dyster, den hviler momentvis på opbygningen i klassiske værker, men Ache har på det seneste vist, at de også evner den spontane udfoldelse. Gruppens musik var overdådig ved både Copenhagen Beat Festival '69 og friluftskoncerten i Fælledparken. - - - "
Jørgen Kristiansen, Berlingske Tidende d. 23. aug. 1969
"ACHE I UDVIKLING
I den glædelige kvalitetsmæssige modning af dansk beatmusik er der især et enkelt sted, hvor fremgangen på kort tid har været bemærkelsesværdig stor: Ache. Gruppen blev først kendt af det store publikum efter den Elektriske Jul i Studenterforeningen. I dag går det til gengæld stærkt. Det repertoire, Ache har kørt med i længere tid, er blevet mere intensivt og udadvendt end før. Gruppens samspil er i særklasse, især bemærkes Torsten Olafsson for sit basspil, som ikke nøjes med at fungere som bund, men overtager en del af melodistemmens rolle. Trommeslageren Glenn Fischer har samme styrke som Max fra October - hans spil er præget af begejstring og enkelhed.
Leadguitaristen Finn Olafsson og organisten Peter Mellin sætter sig på formidlingen af følelserne. Musikken kan på sine bedste aftener være ret så fantastisk. Man skal derfor endnu ikke foretage nogen endelige bedømmelse af gruppen efter udsendelsen i TV forleden. Ache er langt bedre på scenen. I løbet af de næste tre måneder skulle der være gode chancer for en plade fra dem - enten EP eller LP."
Jørgen Kristiansen, Vi Unge, ultimo august 1969
"ACHE LAVER VERDENS-LP
En af de få danske grupper, der utrætteligt har arbejdet på at befri sig fra de kolde klicheer, Ache, får nu sin indsats belønnet. Det var meningen, at gruppen på en EP skulle have indspillet ballet-musikken til "De Homine Urbano" - den opføres på Det Kgl. Teater i januar - men efter at en repræsentant fra det hollandske Philips har hørt båndet, er han opsat på at få det udsendt i samtlige lande, hvor Philips er inde på plademarkedet. Ache har efter anmodning accepteret at lave en LP-plade med den samme musik suppleret med en lang udgave af "Little Things". Som vist nok første gruppe i verden inkluderer Ache kun to numre på den store plade. Man regner med, at den kommer ud tids nok til at være med i julehandelen."
Jørgens Kristiansen, Berlingske Tidende, primo september 1969
BRØNDBY POP Club d. 6. september 1969
Ache, Peter Thorup's nye gruppe & Bloodwyn Pig
Arrangør: Hans Otto Bisgård/Brøndby Pop Club
" - - - Ache virkede større og mere sammenspillede end nogensinde. Deres musik var virkelig et musikalsk trip, i hvilket de gennemspillede hele små symfonisk opbyggede beat-numre, der var meget facetrige. Musikken var meget ambitiøs, men ikke slået større op end at Ache magtede den til fulde. Ache er en af de danske grupper, der er inde i den største udvikling og har den stærkeste trang til at eksperimentere."
Jørgen Aurvig, Superlove, september 1969
" - - - Det startede for alvor med Ache, der er en af de ganske få danske grupper, der udgør en organisk helhed, der er i fuldkommen balance med sig selv. Aches musik bølger levende og målbevidst fremad og er i stand til at flytte bjerge uden at balancen forskydes. Den er meget sikker og behøver ikke at være voldsom. Bevægelsen fremad sker bare, fredeligt, og uden at kunne stoppes. - - - "
Jan Borges, Ekstra Bladet, primo sept. 1969
" - - - Brøndby Pop-Clubs stopfyldte huse til første arrangement var meget begejstret for Ache, som på den lokale scene er ved at udvikle sig til en rig begivenhed. Martrende, når det går løs i vilde instrumentale afsnit, og samtidig meget afslappet og smukt. - - - "
Jørgen Kristiansen, Berlingske Tidende, primo september 1969
"TOPPEN AF DANSK BEAT - ELITEN I DANSK BEATMUSIK"
(Helsidepræsentation af Ache, Savage Rose, Burnin' Red Ivanhoe, Alrunes Rod og Delta Blues Band på 2. sektions forside af Berlingske Søndag, oktober 1969)
"GIV BALLETTEN EN CHANCE
Ache-musik på Det Kgl. Teater, LP-plade foran premiere.
I det københavnske Metronome-studie har Ache netop lagt sidste hånd på sin første LP-plade, der på mere end en måde er noget ud over det sædvanlige.
Ache er en forholdsvis ung beat-gruppe, og når deres plade har chance for at vække international opmærksomhed, er forklaringen denne:
Den kongelige solodanser Perter Schaufuss tumlede sidste år med planen om en beatballet. Han ville selv lave koreografien, men musikken skulle være af et team, der kunne tænke og føle ungt. Ache blev pillet ud blandt flere hundrede mulige grupper. Fordi deres musik havde den storhed, spændvidde og originalitet, man sjældent møder i almindelige popklubber.
Balletten får premiere på Det Kgl. Teater under titlen "De Homine Urbano" som et led i en eksperimentalaften. Men den har allerede været fremført med bravour. Da Peter Schaufuss og Annemarie Dybdal i sommer medvirkede ved en international konkurrence i Moskva, nåede Ache akkurat at indspille musikken (af ca. 20 minutters varighed) på bånd, så den kunne bruges som underlægning.
Efter at have hørt dette bånd blev det store Philipspladeselskab så begejstret, at det sikrede sig rettighederne til udsendelse af pladen over hele verden.
Bagsiden er "Little Things" - også af en længde omkring de 20 minutter - som gruppen jævnligt bruger ved engagement i klubber. Balletmusikken giver de sig ikke i kast med. Den er et stykke funktionsmusik, følelsesmæssigt spændende i de øjeblikke, den blev skrevet, men uden den rette kolorit på en scene, fordi de oprindelige nodeoptegnelser må følges slavisk. Der er med andre ord ikke basis for improvisation.
Meget symptomatisk blev det netop Ache, der tog fat på et nyt område i den danske beat. De indeholder en tolerance, som meget få mennesker kan prale med.
Flere af deres kolleger kom med et spottende: - Nå, er I hoppet af til finkulturen?, men Ache har ikke i sinde at lade sig stoppe af tåbelige skel mellem forskellige kommunikationsformer. Et af medlemmerne, organisten Peter Mellin, går for resten på Musikkonservatoriet, og ved en samtale kommer det lynhurtigt for en dag, hvorledes gruppen åbent og ærligt arbejder med sine kompositioner.
Den spændt imødesete LP, hvorpå Johnny Reimar har fungeret som producer og Birger Svan som den perfekte lydtekniker, udgives i februar. I januar tør man ikke, fordi det er udsalgsmåned. Indtil da er Ache en af vore travlest arbejdende grupper."
Jørgen Kristiansen, Berlingske Søndag, oktober 1969
"KLUB 27 FOLK PÅ DET KGL. TEATERS SCENE
Om godt en halv snes dage lader Det Kgl. Teater tæppet gå for landets første beat-ballet. Ved en matiné-forestilling den 4. januar er der premiere på balletter af Dinna Bjørn, Hans Jacob Kølgård, Torben Jetsmark og Peter Schaufuss.
Og Peter Schaufuss' opus 1 er en beat-ballet med titlen "Homo" og undertitlen "De Homine Urbano" (oversat: "Om bymennesket").
Balletten, som er skabt i samarbejde med beatgruppen Ache og lysgruppen Tezcatlipoca Lights, er knap et år gammel.
Da den var færdig, sendte Peter Schaufuss den til Det Kgl. Teater, som ikke var positivt stemt. Videre gik det til turen over fjernsynet, som nok var interesseret, men som mente, at musikken var for tynd. (Til januar udsender Philips musikken fra balletten på en LP, som er beregnet på verdensmarkedet).
Efter afslag nummer to henvendte den debuterende koreograf sig til Erik Bruhn, der som bekendt er balletmester i Stockholm. Og endelig var svaret velvilligt.
Dog nåede de implicerede parter aldrig frem til realitetsforhandlinger, da det Kgl. Teater antog balletten, som nu får premiere.
"Homo", som har partier til Peter Schaufuss, Michael Bastian, Annemarie Dybdal, Johnny Eliasen og Adam Luders, handler om en ung mand, som på grund af kommunikationsvanskeligheder tager euforiserende stoffer. Ballettens første afdeling viser den unge mands forsigtige tilnærmelser til en drømmepige, som pludselig virkeliggøres. Da pigen fjernes fra ham, tager han narkotika, og anden afdeling viser de forskellige faser af hans trip. Musikken bliver ekstremere, lysshowet, som er lavet af fem unge fra den nu nedlagte Klub 27, understreger den intensere måde, tingene opleves på, og dansen bliver mere desperat. Når tæppet falder, ligger den unge mand livløs på gulvet. Muligvis død, muligvis bare høj. Og klar til et nyt trip.
Til balletten, hvis skelet er H.C. Andersens Den Standhaftige Tinsoldat, har maleren Per Arnoldi lavet kostumer. Gratis - ligesom de øvrige implicerede.
Bliver modtagelsen af "Homo" positiv, har Peter Schaufuss, Ache og de fem fra Tezcatlipoca, som selv er på scenen, planer om at lave en ny ballet."
Mett., Ekstra Bladet, julen 1969
Læs mere om "De Homine Urbano" på siden "ACHE 1970"
Finn Olafsson i TV-studiet i Bella Centret, august 1969
THE ACHE ROCK BAND OFFICIAL WEBSITE, DENMARK
c/o Olafssongs, Paarupvej 44, DK-3230 Graested, Denmark
Copyright © 2003-2015 by Ache c/o Olafssongs, Denmark.
|
Glenn
Peter
Torsten
Finn
1969 - Glenn,
Finn, Torsten, Peter
|